Beiträge und Downloads

Publikationen 

Held, T., & Hascher, T. (2022). Testing effects of promoting antecedents of mathematics achievement emotions: A change-change model. Learning and Individual Differences, 102112, 1–13. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2021.102112

Held-Augustin, T., Hagenauer, G., & Hascher, T. (2021). Zusammenhänge zwischen der Erfüllung der psychologischen Grundbedürfnisse und der selbstbestimmten Lernmotivation im Mathematikunterricht der Sekundarstufe I. In R. Lazarides & D. Raufelder (Hrsg.), Motivation in unterrichtlichen fachbezogenen Lehr-Lernkontexten, Edition Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 10 (S. 149–175). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-31064-6_6

Sutter-Brandenberger, C.C., Hagenauer, G., & Hascher, T. (2019). Facing Motivational Challenges in Secondary Education: A Classroom Intervention in Low-track Schools and the Role of Migration Background. In E. N. Gonida, & M. S. Lemos (Eds.), Advances in Motivation and Achievement series (Volume 20). Motivation in Education at a Time of Global Change: Theory, Research, and Implications for Practice (pp. 225-249). Bingley: Emerald.

Sutter-Brandenberger, C.C., Hagenauer, G., & Hascher, T. (2018). Students’ self-determined motivation and negative emotions in mathematics in lower secondary education—Investigating reciprocal relations. Contemporary Educational Psychology, 55, 166-175.

Brandenberger, C.C., Hagenauer, G., & Hascher, T. (2018). Promoting students' self-determined motivation in maths: results of a 1-year classroom intervention. European Journal of Psychology of Education, 33(2), 295-317. 

Brandenberger, C.C., & Moser, N. (2018). Förderung der Lernfreude und Reduzierung der Angst im Mathematikunterricht auf der Sekundarstufe 1. In G. Hagenauer & T. Hascher (Hrsg.), Emotionen und Emotionsregulation in der Schule und Hochschule (S. 323-337). Münster: Waxmann. 

Brandenberger, C.C., Hagenauer, G., & Hascher, T. (2017). Zum Zusammenspiel von Mathematikleistung, Schüler/innenmotivation und Lernemotionen auf der Sekundarstufe 1 - ein Vergleich zwischen Schüler/innen mit und ohne Migrationshintergrund in der Schweiz. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 39(2), 374-393. 

Hascher, T., & Brandenberger, C.C. (2018). Emotionen und Lernen im Unterricht. In M. Huber & S. Krause (Hrsg.), Bildung und Emotion  (S. 289-310). Wiesbaden: Springer. 

 

Beiträge an Konferenzen

Held, T., & Hascher, T. (2022, September). Emotionsprofile im Mathematikunterricht in der 7. Klasse. Congress of the Swiss Society for Research in Education (SSRE). University of Lausanne, Switzerland.

Held, T., & Hascher, T. (2022, August). Effects of an Intervention on Students’ Emotion Profiles in Mathematics in Lower Secondary Education. International Conference on Motivation (ICM), Dresden, Germany.

Held, T., & Hascher, T. (2021, September). How changes in students’ control and value appraisals lead to changes in students’ mathematics emotions. European Conference on Educational Research (ECER). University of Geneva, Switzerland.

Held, T., & Hascher, T. (2021, August). Reciprocal effects between self-determined motivation and learning behavior in mathematics instruction in lower secondary education. 19th Biennial European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Conference. University of
Gothenburg, Sweden.

Held, T., & Hascher, T. (2021, August). Stability and change of motivation profiles in mathematics instruction in lower secondary education. 19th Biennial European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Conference. University of Gothenburg, Sweden.

Augustin, T., Morinaj, J., & Hascher, T. (2020, July). Students’ motivational profiles in mathematics in the context of lower education. Junior Researchers (JURE) of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). University of Porto, Portugal. (Conference canceled)

Augustin, T., & Hascher, T. (2020, March). Reziproke Effekte zwischen der selbstbestimmten Motivation im Mathematikunterricht und dem Lernverhalten. [Reciprocal effects between selfdetermined motivation and learning behavior in mathematic instruction]. Society for Empirical
Educational Research (GEBF). University of Potsdam, Germany. (Conference canceled)

Augustin, T., & Hascher, T. (2019, Juni). Entwicklung der Lernfreude und des Wohlbefindens im Fach Mathematik in der Sekundarstufe I. Beitrag am Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF). Basel, Schweiz. 

Hagenauer, G., Hascher, T., Sutter-Brandenberger, C.C.,& Moser, N. 2018 (2018, Juni). Förderung der Schüler/innenmotivation im Mathematikunterricht auf Sekundarstufe I – Befunde einer zweijährigen. Beitrag am Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF). Zürich, Schweiz. 

Moser, N. Sutter-Brandenberger. C.C.,& Hascher, T. (2018, Februar). Die Bedeutsamkeit der Lehrperson im Hinblick auf die Förderung der Motivation im Mathematikunterricht auf der Sekundarstufe I. Beitrag an der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Basel, Schweiz.

Brandenberger, C.C., Hagenauer, G., & Hascher, T. (2017, August). Enhancing adolescents' self-determined motivation and self-concept in math - an intervention study. Beitrag am Kongress der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). University of Tampere, Finland.

Brandenberger, C.C., Hascher, T., & Hagenauer, G. (2017, Juni). Mathematik, Motivation und Migration: Zum Zusammenhang zwischen Mathematikleistung und motivational-emotionalen Merkmalen. Beitrag am Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF). Fribourg, Schweiz. 

Brandenberger, C.C., Moser, N., & Hascher, T. (2017, Juni). Eine Langzeitintervention zur Förderung der Motivation im Mathematikunterricht. Symposium Schulische Interventionsforschung und der Faktor Zeit. Beitrag am Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF). Fribourg, Schweiz. 

Brandenberger, C.C., Moser, N., & Hascher, T. (2017, März). Förderung der Motivation im Mathematikunterricht - Geschlechtsspezifische Ergebnisse einer Interventionsstudie. Beitrag an der 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Heidelberg, Deutschland. 

Hascher, T., Hagenauer, G., Brandenberger, C.C., & Moser, N. (2017, März). Veränderungen des schulischen Wohlbefindens und der Lernemotionen im ersten Jahr der Sekundarstufe I. Beitrag an der 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Heidelberg, Deutschland. 

Brandenberger, C.C., Hascher, T. & Hagenauer, G. (2016, September). Mathematikleistung und motivational-emotionale Merkmale: Zur Rolle des Migrationshintergrundes. Beitrag an der 81. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). Rostock, Deutschland.

Moser, N., Hascher, T. & Brandenberger, C.C. (2016, September). Förderung von Lernmotivation und positiven Emotionen im Fach Mathematik auf der Sekundarstufe. Beitrag an der 81. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). Rostock, Deutschland.

Brandenberger, C.C. (2016, September). Entwicklung und Förderung der selbstbestimmten Motivation in Mathematik. Beitrag an der Pre-Conference zur 81. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). Rostock, Deutschland.

Moser, N. (2016, September). Unterricht motivational positiv gestalten. Beitrag an der Pre-Conference zur 81. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). Rostock, Deutschland.

Hascher, T., Brandenberger, C.C., Moser. N., Hagenauer, G. (2016, Juli). Förderung von Lernmotivation und positiven Emotionen im Fach Mathematik auf der Sekundarstufe. Beitrag am SGBF Jahreskongress. Lausanne, Schweiz.

Brandenberger, C.C. (2016, August). Motivation, Mathematics and Migration. Maintaining and fostering students’ positive learning emotions and learning motivation in math instruction during adolescence with special focus on immigrant vs. non-immigrant students. Beitrag an der ICM Pre-Conference. Thessaloniki, Griechenland.

Moser, N. (2016, August). Positive Teaching. Beitrag an der ICM Pre-Conference. Thessaloniki, Griechenland.